packa om

Kändes inte kul att lämna Sverige igår.. men samtidigt kändes det väldigt bra att komma hit. Dåligt var att Christine har tappat bort en påse med mina kläder och skor i och att två gäster sovit i mitt rum. Ingen större skada skedd, men ändå saker man inte vill ta itu med när man kommer tillbaka. Bra var att de som vanligt är lika snälla och roliga, och att komma tillbaka till mitt lilla rum, packa upp och bara ta det lugnt.

Nu ska vi snart åka på den efterlängtade cykelsemestern, så idag har jag packat en ny väska, men det är ju typ omöjligt att veta vad jag behöver! Det slutar med att jag lägger i mer och mer saker, för man vet ju aldrig... men så vet jag ju att jag bara kommer använda hälften av det. Och så vill man inte ta för mycket för allt ska få plats i samma bil, jaja, jag har nog det viktigaste.

Jag har för mig regionen vi ska till heter Limousin, den är känd för sin goda mat och vackra slott. Så vi cycklar på dagarna, äter god mat på kvällarna och sover på hotell. Hoppas bara på hyfsat fint väder!

Nu är det bäst jag går och hjälper till! pussssssss

back home

Igår var den sista dagen tillsammans med Jara.. Känns konstigt, men vi kommer ju ses igen! Vi gjorde en liten utflykt norr om Aix, hade picnic och stannade vid lite olika fina ställen.

Nu fattar jag vad de menade med att det kunde bli varmare än förra veckan, igår var det fan varmt!
Så nu drar jag hem till svedala och ska njuta av lagom varmt, mmmmmmmm!

Port-Cros

Alltså seriöst jag var i det franska paradiset i helgen! Port-Cors och Poquerolles är två öar i havet utanför Toulon, vilket är ca 1,5 tim härifrån med bil. Christine och Bertrand var bjudna dit tillsammans med sina doktorkollegor, så jag fick följa med. Vi var alltså på Port-Cros och det kändes som man kom till en Karibisk ö, en liten hamn med palmer, två barer, två små hotell och bakom orörd natur! Denna ön är ett naturreservat, så det finns inga bilar och naturen är verkligen orörd. På lördagen låg vi på stranden, snorklade och åt sjukt god fisk. Vi var även över till en lite ö brevid, där hade vi aperitifen på ett nudisthotell, världens utsikt, haha! På söndagen hyrde vi en båt och snorklade och dök i havet på andra sidan ön. Fast jag provade aldrig med tuben, jag vet man ska passa på, men det var inte tillfälle denna gången!

Jag fattar inte att inte fler åker dit! Men det är bra sålänge det förblir så.. Christine pratar om att hon vill göra en weekend på Poquerolles i september med barnen. JAJAJA säger jag och håller tummarna!

semester

Den här veckan har jag spenderat med Alice. (Achille åkte till Norge i söndags, han ska vara där i 15 dagar, sedan kommer några norska barn hit i 15 dagar.) I tisdags var vi på bio och såg den nya X-men, riktigt bra faktiskt. Vi har bakat, badat i polen, läst, hon har haft sin bästis här. En ganska trevlig tillvaro helt enkelt, men jag kände idag att det är tur att den inte varar alltför länge. Visst är det skönt att bara ta det lugnt, sköta huset och fixa lite mat, men det känns som jag inte gör någonting och då blir jag snart lite rastlös.. Jag försöker ändå njuta, vet ju att sådana problem inte varar för alltid.

Imorgon bitti åker Alice till Canada, där hon ska vara i en månad. Så imorgon börjar min semester! Lovely! Men jag måste beklaga mig lite över min  förkylning, igår hade jag nog lite feber, men det var svårt att avgöra om det var för värmen eller verkligen feber, haha! Fast fransmännen säger att det inte är så varmt som det kan vara, och okej, det är inte så man dör, 33 grader, men en liten lagom vind.

bisoux

aurevoir, men inte för alltid!

Det blev en trevlig helg, lite hektisk, men det är bra. Jag passade på att åka in till Aix efter middagsbjudningen i fredags. Vi dansade och hade kul tills morgonen så det blev sovmorgon hos Jara. Jag åkte hem och var barnvakt tillsammans med kusinernas trevliga aupair från Tyskland. Det gick väldigt bra faktiskt, barnen var ovanligt snälla. Alice sov hos mig, i brist på sängplatser, lite lustigt men det gick!

I söndags blev det en utflykt! Jag, Casie, Anna, Jara och Jaras mamma (som är här och hälsar på nu) tog bilen och åkte norr ut. Vårt mål var lanendelfält. Jag hade gjort lite research, men jag fick gå lite på magkänsla också. Ett tag såg det ut som vi åkt alldeles fel, men så plötsligt öppnade sig landskapet och man såg lila fält i alla riktningar. Det var verkligen vakert! Vi picnica, besökte en liten, gullig by och höll på att dö av värme, underbart! På kvällen var vi på en dansshow. En kompis som Casie har umgåtts endel med har gått en danskurs, så nu var det avslutning. Väldigt duktiga, men det höll på typ fyra timmar, för det visade sig vara hela dansskolans avslutning..

Igår samlades det som är kvar av gänget för en 4:e juli middag. Det blev en hamburgerbar där de har sjukt goda hamburgare! Det var så kul att träffa alla men det var även ganska vemodigt. Casie åkte vidare till Paris idag och sedan ska hon hem och hon vet ej om hon kommer tillbaka, så det var sista gången jag träffade henne på troligtvis en lång tid. Det samma med Anna, hon ska inte hem än men vi kommer troligtvis inte vara här samtidigt något mer, eftersom jag åker hem och hon ska resa runt. Så hur säger man hej då till vänner, som man haft så mycket kul tillsammans med, på obestämnd tid!? Jag känner dock på mig att detta är människor jag kommer träffa igen. Vi har sagt att om inte annat så ses vi allihopa i Munchen 2012 och firar oktoberfest!

Jag har blivit förkyld och borde sova, men true blood håller mig vaken...

english teacher!?

De här två veckorna är jag hemma med barnen hela dagarna, ganska trevligt jobb men även lite långtråkigt. Visst det finns alltid saker att göra, men det blir ganska lika varje dag. Den här veckan har jag även börjat ge engelskakurser till kusinbarnet Julie. Det är kul, fast lite klurigt, det är svårt att veta vad som är viktigtast att lära..
Christine försöker slå något slags rekord i att ha middagsbjudningar just nu. I tisdags fyllde Alice, så då var kusinerna här. I onsdags var deras 'kyrkgrupp' här och idag är det några kompisar och rektorerna på Alices skola. Ganska trevligt, jag får träna franskan, god mat och champagne, men man kan inte riktikt slappna av. Så även Christine har varit ganska stressad de senaste dagarna, hon vill gärna att allt ska vara perfekt, plus att hon jobbar hela dagarna. Dessutom ska de bort imorgon, typ släktmiddag men utan barn, så kusinerna från Paris kommer och jag och deras aupair ska vara barnvakt. Så en hel del jobb för mig, vilket är ganska skönt, men jag hade hoppats på att kunna gå ut i helgen. Jaja, det får bli någon trevlig utflykt på söndag istället.

Nu är det bäst jag engagerar mig i mitt jobb igen, Achille har två kompisar här och snart ska jag ha engelskakurs!